HOCA VE TALEBEYİ ANCAK ÖLÜM AYIRIR

Hat Sanatçısı Doç. Dr. Mehmet Memiş, “Hoca talebe ilişkisi icazet almakla bitmez onları ancak ölüm ayırır” dedi.

KÜLTÜR 29.01.2017, 16:17 29.01.2017, 16:17
HOCA VE TALEBEYİ ANCAK ÖLÜM AYIRIR

Sakarya Büyükşehir Belediyesi Ocak Kültür Sanat Etkinlikleri ‘İstanbul’un İzinde Anadolu’dan Çizgiler III’ isimli program dâhilinde düzenlenen panel ve ardından açılışı gerçekleştirilen Hat Sanatı İcazet Sergisi ile son buldu. AKM’de düzenlenen panelde konuşmacı olarak Sakarya Üniversitesi’nden Doç. Dr. Mehmet Memiş ve KTO Karatay Üniversitesi’nden Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Öksüz yer aldı. Panelin ardından Ofis Sanat Merkezi’nde Hat İcazet Sanatı Sergisi’nin açılışı yapıldı. Serginin 19 Şubat Pazar gününe kadar ziyaret edilebileceği belirtildi.

MEŞK USULÜ
Panelde ilk olarak söz alan Sakarya Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Memiş, “İcazet, ilimde sanatta ve meslekte hoca-talebe, usta-çırak ilişkisiyle eğitim yapılması durumunda talebenin belli bir olgunluğa erişmesi halinde hocanın ona mesleğini uygulaması ve öğretebilmesi için izin vermesi anlamına gelmektedir. İcazet müessesesi İslam tarihinde özellikle ilmiye sınıfında çok eskilere dayanmaktadır. Osmanlı öncesinde hat sanatı ile ilgili uygulamalar hakkında pek bilgi sahibi olamasak da özellikle Osmanlı ile ilgili kaynaklar ve müzelerdeki eserler bize bu noktada yol göstermektedir. Hat sanatında eğitim öğretim meşk usulü ile yapılmaktadır. Bu usulde hoca talebesine çalışması için bir örnek verir. Talebe ise örneğe bakarak bir eser ortaya çıkarır. Bu meşk usulüdür. Dolayısıyla meşk almak ve meşk vermek tabirleri bunu ifade eder” dedi.

MÜFREDAT VE MÜREKKEBAT
Meşk hususunda iki aşama olduğunu ve bunların müfredat ve mürekkebat meşki olduğunu belirten Memiş, “Müfredat harflerin ve birbiriyle ilişki halinde olan iki harfin birlikte çalışılmasını ifade eder. Bu aşamayı tamamlayan talebe mürekkebata geçer. Bu aşama metinlerin oluşturulması üzerinedir. Satırların oturuşu, kelimelerin dizilişi ve harekelemesi buna girer. Bu aşamada tamamlanınca talebe kıta denilen levha çalışmaları yapmaya başlar. Hoca bu çalışmaları da başarılı görürse der ki ‘Bir kıta hazırla icazetnameni yazalım’ ve bunun altına icazetini yazar. Bu genelde Arapça olur ve Selatü Selam ile başlar. Bu kıtayı yazan falanca kişiye bu işlerin altına imzasını koyması için izin verdim denir. Ve yazan kişiye onun hocasına ve hocasının hocasına dualar ile son bulur. Hoca talebe ilişkisi icazet almakla bitmez onları ancak ölüm ayırır” ifadelerini kullandı.

HATTATLIK BİR AHLAKTIR
Özellikle Cumhuriyet döneminin bu günlerinde hat sanatına büyük ilgi olduğunu söyleyen KTO Karatay Üniversitesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Öksüz, “Pek çok hattat var ve hepsinin işi başından aşkın. Zengin insanlar ve büyükler birbirlerine gidip gelirken hat hediye ediyorlar. Hattatlık bir ahlaktır. Hattatların içerisinde dedikoducular ve gıybet yapanlar olamaz. Onlar sadece güzel yazı yazmak ile ilgilenirler. Hattatlığın belirli şartları vardır. Öncelikle birkaç çeşit yazıyla devamlı yazması gerekir. Hattatın icazetli olması gerekir. Azimli olmalı, yılmamalı, sır saklamalı, kendisinden ders almak isteyene merhametli ve sabırlı davranmalıdır” şeklinde konuştu.

ÇİRKİNİ GÜZEL YAPMAK
Hattatların icazet silsilesini sıkı tuttuğunu ifade eden Öksüz, “Kimin kimden icazet aldığına dair Hz. Ali’ye kadar ulaşan silsileler vardır. Hakikaten geriye doğru sayarsak öncelikle Ashab-ı Kiram ve vahiy kâtiplerine ulaşırız. Hz. Ali efendimiz ilk defa hat sanatının önemli yazılarından birisi olan kûfi yazısı ile eserler yazmıştır ve kûfi yazısını sistemleştirmiştir. Zamanında vahiyler gelmeye başlayınca o zamanın kâtipleri vahiyleri iki çeşit yazı ile yazmaya başlamışlar. Peygamberimiz kâtiplerden makili yazı ile yazmalarını istemiştir ki bu kûfi yazının atasıdır diyebiliriz. Böylece kâtipler arasında güzel yazma yarışı başlamıştır. İslam’ın sanat anlayışı çirkini güzel, güzeli ise daha güzel yapmaktır. Güzel yazma yarışı da bu çerçevede sahabe döneminde ortaya çıkmıştır.”

Yorumlar (0)
banner59
22
açık
Namaz Vakti 07 Mayıs 2021
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 37 81
2. Fenerbahçe 37 76
3. Galatasaray 37 75
4. Trabzonspor 37 64
5. Sivasspor 37 58
6. Alanyaspor 38 57
7. Hatayspor 37 57
8. Gaziantep FK 37 54
9. Göztepe 37 51
10. Karagümrük 37 51
11. Konyaspor 37 45
12. Rizespor 37 45
13. Antalyaspor 38 43
14. Başakşehir 37 43
15. Malatyaspor 37 41
16. Kasımpaşa 37 40
17. Kayserispor 37 39
18. Ankaragücü 37 38
19. Erzurumspor 38 37
20. Gençlerbirliği 37 35
21. Denizlispor 37 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 33 67
2. Giresunspor 33 67
3. Samsunspor 33 67
4. İstanbulspor 33 61
5. Altay 33 60
6. Altınordu 33 57
7. Ankara Keçiörengücü 33 55
8. Ümraniye 33 50
9. Tuzlaspor 33 47
10. Bursaspor 33 46
11. Bandırmaspor 33 42
12. Boluspor 33 39
13. Balıkesirspor 33 35
14. Adanaspor 33 34
15. Menemenspor 33 34
16. Akhisar Bld.Spor 33 29
17. Ankaraspor 33 26
18. Eskişehirspor 33 8
Takımlar O P
1. Man City 34 80
2. M. United 33 67
3. Leicester City 34 63
4. Chelsea 34 61
5. West Ham 34 58
6. Tottenham 34 56
7. Liverpool 33 54
8. Everton 33 52
9. Arsenal 34 49
10. Aston Villa 33 48
11. Leeds United 34 47
12. Wolverhampton 34 42
13. Crystal Palace 33 38
14. Brighton 34 37
15. Southampton 33 37
16. Burnley 34 36
17. Newcastle 34 36
18. Fulham 34 27
19. West Bromwich 34 26
20. Sheffield United 34 17
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 34 76
2. Real Madrid 34 74
3. Barcelona 34 74
4. Sevilla 34 70
5. Real Sociedad 34 53
6. Villarreal 34 52
7. Real Betis 34 51
8. Granada 34 45
9. Athletic Bilbao 34 45
10. Celta de Vigo 34 44
11. Osasuna 34 40
12. Cádiz 34 40
13. Levante 34 38
14. Valencia 34 36
15. Getafe 34 34
16. Deportivo Alaves 34 31
17. Real Valladolid 34 31
18. Huesca 34 30
19. Elche 34 30
20. Eibar 34 26